NM Sprang Drammen og Omegn Rideklubb 18-23 juli 2017

Postet av Ålgård rideklubb den 24. Jul 2017

I uken som gikk ble det arrangert Elite-stevne med norgesmesterskap ved Drammen og Omegn Rideklubb. Og vi er stolte av ÅRK's representant som deltok i mesterskapet, Kristin Østerhus med Zandilot som deltok i Children klassen. Denne klassen er for ryttere som er 13 og 14 år.

Norgesmesterskapet er en ganske krevende affære. Alt i alt går det med nesten en uke fra begynnelse til slutt. For vår rytter Kristin var avreise til Drammen allerede lørdag. Dette var for å kunne delta på trening for litt finpussing før mesterskapet. Stevnet begynner med oppvarmingsklasser allerede tirsdagen. Da er det riktignok oppvarming til det som kalles Speed klasser. Disse klassene er ekstraklasser og er ikke en del av selve mesterskapet. Her stilte Kristin opp med Carotino. Onsdagen fortsetter oppvarmingsklassene, og på kvelden er det også klart for veterinærsjekk. Alle hester som deltar i mesterskapet må gjennom denne sjekken for å bli godkjent til start. Torsdag begynner selve mesterskapsklassene. 2 dager med grunnomganger og finale 3.dag for de kvalifiserte.

Det ble også tid til litt sosialt for våre tilreisende, utenom stelling, ridning og tribunesliting. På kveldene ble det grilling og sosialt samvær med fotball, kubbespill og andre aktiviteter for de yngre, og gitar og prating for de litt eldre.

Det ble 2 flotte feilfrie runder i oppvarmingsklassene. Kjempeflott!:

CR til Kristin med Zandilot i 1.20m tirsdag.

CR til Kristin med Carotino i 1.10m onsdag.

Resultater

Tirsdag

Klasse 03: Hest LA 1.20m (bedøm. 279 CR): Kristin med Zandilot hadde 0 feil og dermed Clear Round.

Onsdag

Klasse 13: Hest LB 1.10m (bedøm. 279 CR): Kristin med Carotino hadde 0 feil og Clear Round.

Torsdag

Klasse 14: Hest LA 1.20m (bedøm. 238.2.1): Kristin med Carotino fikk 8 feil og endte med det på en 38.plass av 56 startende.

Klasse 18: Hest LB+5 1.15m (bedøm. 280) NM Children 1.runde: Kristin med Zandilot fikk 29 feilpoeng etter fall fra hest og endte på 7.plass av 7 startende.

Fredag

Klasse 24: Hest LA 1.20m (bedøm. 238.2.1): Kristin med Carotino ble dessverre eliminert. Der var 53 startende.

Klasse 27: Hest LA 1.20m (bedøm. 238.1.1) NM Children 2.runde: Kristin med Zandilot fikk 20 feilpoeng og endte med det på en 7.plass av 7 startende.

Link til stevne resultatene: