Oppdatering: Restriksjoner på ÅRK sitt ridesenter fra 27.februar etter påvist herpesvirusinfeksjon (EHV-1) i Norge

Postet av Ålgård rideklubb den 1. Mar 2019

Ny oppdatering: Hesten på Sandnes og Jæren Rideklubb var ikke smittet av EHV-1 viruset. Likevel har NRYF satt en karantene dato for hestene som deltok på Norwegian Horse Festival til 17.mars (ingen hester fra ÅRK deltok her). Denne respekteres fortsatt, og vi fortsetter tiltakene satt igang ved stallen vår.

Da er det ny utvikling i smittesaken. Det er mistanke om at en hest på Sandnes og Jæren Rideklubb er smittet. Hesten er kjørt til Bjerke og måtte avlives.

Dette får konsekvenser for stallen vår også. Oppstallatører/rideskole elever/foresatte må ikke komme til ÅRK fra andre staller uten å ha desinfisert klær og utstyr. Vi ser oss også nødt til å be elever og foresatte om å begrense vandring mellom stallbygningene våre.

Ingen hester utenfra får slippe inn på anlegget vårt. Hester som forlater anlegget vil ikke få komme tilbake.

Dette er tiltak vi MÅ ha for å gjøre vårt beste for å unngå smitte, og for å hjelpe til med unngå spredning av smitten.

...

Følgende restriksjoner gjelder på ÅRK sitt ridesenteret fra 27.februar:

• 1. Ingen nye hester inn på senteret.
  • 2. Alle som trener/steller/rir hester på andre staller må skifte klær før de kommer opp på Ålgård sitt ridesenter.
  • 3. Ingen skal delta på trening utenfor senteret på staller/ ridesenter som har hatt hester på NHS ( tidligere AEG) .
  • 4. Ingen skal delta på stevner der det er oppstalling (gjelder egen hest).
  • 5. Rideskole instruktørene informerer elevene om disse restriksjonene.

NB alle staller som har drektige hopper (som vi har)  innfører spesielt strenge restriksjoner .

I tillegg gjelder Veterinærinstituttet og Mattilsynet sine smittevernråd:

Disse restriksjonene gjelder inntil ny beskjed blir gitt av styret/stallmester

Se også informasjon fra rytterforbundet: