D-stevne med Rogalandsmesterskap på Haugesund Rideklubb 08-10 september 2017

Postet av Ålgård rideklubb den 12. Sep 2017

HIPP, HIPP, HURRA for Anastasia Gjesdal med Legolas Delight som ble Rogalandsmestere i ponni kategori I.

I helgen var det altså klart for Rogalandsmesterskap. Dette er det samme som et kretsmesterskap med noen endringer i klasseoppsettet. I et kretsmesterskap er klassene inndelt i klasser etter hvilken aldersgruppe en rytter tilhører, som junior, senior, etc., mens i Rogalandsmesterskapet deles klassene inn etter hinderhøyder. Der er mesterskapsklasser i 1.10m, 1.20m og 1.30m hvor ekvipasjer uansett alder kan delta i hvilken høyde de måtte ønske. Begrensningen går på hvor høye klasser en ekvipasje har startet ved tidligere anledninger og der er begrensninger for hvor høyt barn kan starte. I ponni går mesterskapsklassene i LA som er 80cm for kat.3, 90cm for kat.2 og 1.00m for kat.1. ÅRK stilte til start i lagkonkurransen for hest, hvor 2 ekvipasjer går 1.10m og 2 går 1.20m, en ekvipasje i 1.10m og en i ponni kat.1.

På dette stevnet handlet det mye om vær. Fredagen var vel så som så, lørdagen regnet det så mye at det var på grensen til at det var mulig å få avviklet konkurransen, mens søndagen var det perioder med fint vær. Lørdag ble banen så våt at lagkonkurransene som skulle gått over to grunnomganger pluss eventuelt omhoppning, ble redusert til kun en omgang. Været var så ille under lagkonkurransen for hest at det til og med ikke ble andledning til å få tatt lagbilde. Uansett værutfordringer gjorde alle ÅRK ryttere en skikkelig innsats denne helgen.

Må også berømme arrangøren Haugesund Rideklubb som arrangerte et flott stevne.

Ekvipasjene som representerte ÅRK var Kristin Østerhus med Zandilot D, Lene Kristensen med Jarramas Hästak, Marita Paulsen med Basso, Sara Eikeland med Baby R og Anastasia Gjesdal med Legolas Delight.

Det ble 2 flotte plasseringer denne helgen, GRATULERER!:

4.plass til Sara med Baby i Rogalandsmesterskapet i 1.10m søndag.

1.plass til Anastasia og Legolas Delight i Rogalandsmesterskapet i 1.00m søndag.

Klasse 11: Rogalandsmesterskap lag 1.10m/1.20m (bedøm. 238.2.2): Det ble en 4.plass av 6 startende.

Klasse 16: Rogalandsmesterskap Hest LB 1.10m (bedøm. 261.3.2b): Sara med Baby fikk 4 feil til sammen på to grunnomganger også 4 feil i omhoppningen. Det holdt til en flott 4.plass (plassering) av 17 startende.

Klasse 20: Rogalandsmesterskap Ponni I LA 1.00m (bedøm. 261.3.2b): Anastasia med Legolas Delight fikk til sammen 4 feil på to grunnomganger, og dette holdt til en kjempeflott 1.plass av 6 startende.